۲ مرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۳۰

لنکرانی توصیه کرد:

زائرانی که قبلا حج رفته اند از سفر دوباره به مکه خودداری کنند

زائرانی که قبلا حج رفته اند از سفر دوباره به مکه خودداری کنند

وزیر بهداشت با توجه به شیوع آنفلوانزای نوع A در عربستان سعودی، به زائران عمره مفرده و حج تمتع توصیه کرد در صورتی که قبلا به خانه خدا مشرف شده اند از سفر مجدد به این کشور خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی روز گذشته پس از بازگشت از نشست اضطراری وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در مصر، به تشریح نتایج این سفر پرداخت.

وی در خصوص اهداف این نشست اضطراری گفت: دلیل برگزاری اجلاس کشورهای مسلمان تصمیم گیری برای سفرهای حج عمره و تمتع بود که بر همین اساس تصمیم گیری شد که برای حجاج محدودیتهایی اعمال شود که در این زمینه جمهوری اسلامی ایران از قبل سفر کودکان و زنان باردار را محدود کرده بود.

وزیر بهداشت بر تاکید اعضای شرکت کننده در این اجلاس بر همکاری و تعامل با سازمان حج و زیارت عربستان و سازمانهای بهداشتی کشورهای مسلمان اشاره کرد و افزود: به همین منظور کمیته ای برای رصد کردن وضعیت شیوع این بیماری و ارایه توصیه ها به زائران تشکیل شد.

 دلیل برگزاری اجلاس کشورهای مسلمان تصمیم گیری برای سفرهای حج عمره و تمتع بود که بر همین اساس تصمیم گیری شد که برای حجاج محدودیتهایی اعمال شود
لنکرانی آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در منطقه را 800 نفر اعلام و تصریح کرد: آمار مبتلایان به این ویروس در ایران تا روز چهارشنبه گذشته 16 مورد بوده است که 12 نفر در نتیجه سفر به عمره، یک نفر تماس با حاجی، دو نفر در نتیجه سفر به تایلند و یک نفر از آمریکا این بیماری را به کشور وارد کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه این روند در آینده شتاب بیشتری پیدا می کند گفت: از مبتلایان به این بیماری در کشور مصر یک نفر فوت کرده اما در سایر کشورها فوتی نداشته ایم.

وزیر بهداشت به غیر از عربستان و مصر که انتقال داخلی نیز داشته اند سایر کشورها را عاری از انتقال داخلی اعلام کرد و گفت: ‌این بیماری در سایر کشورها وارداتی است که دلیل آن را می توان وجود سربازان اشغالگر در افغانستان، عراق و یا سفر به قاره آمریکا دانست.

لنکرانی با تاکید بر اینکه خطر ابتلاء به آنفلوانزای نوع A با ماسک از بین نمی رود، تصریح کرد: بنابر مطالعات انجام شده عمده استفاده از ماسک در محیطهای درمانی و یا برای افرادی که در زمانهای بسیار کوتاه در محیطهای آلوده هستند مفید بوده و برای استفاده طولانی بدون اثر است.

وزیر بهداشت در عین حال افزود: افرادی که مبتلا به این بیماری هستند لازم است در هنگام حضور در اجتماع از ماسک استفاده کنند.

وی در ارتباط با واکسن این بیماری نیز گفت: واکسن های موجود در بازار مربوط به آنفلوانزای فصلی بوده و در پایان سپتامبر هر سال وارد بازار می شود که جمهوری اسلامی ایران نیز به حاجیان تزریق می کند.

لنکرانی تصریح کرد: ‌تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی از ابتلای همزمان این بیماری با آنفلوانزای نوع A جلوگیری کرده و خطر را کاهش می دهد.

 ‌تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی از ابتلای همزمان این بیماری با آنفلوانزای نوع A جلوگیری کرده و خطر را کاهش می دهد
لنکرانی
وی با اعلام اینکه واکسن این نوع از آنفلوانزا به صورت رسمی وارد بازار نشده است، گفت: سه شرکت بین المللی به دنبال تولید واکسن این بیماری هستند اما هنوز اطلاعات دقیقی از عوارض و نحوه پیشگیری این واکسن در دسترس نیست.

وزیر بهداشت از ورود 700 میلیون دوز از واکسن آنفلوانزای نوع A تا پایان دی ماه امسال خبر داد و گفت: به دلیل اینکه برای هر نفر تزریق دو دوز لازم است در نتیجه این میزان واکسن برای 350 میلیون نفر خواهد بود.

وی در مورد مشارکت ایران با سازمان بهداشت جهانی در زمینه تولید این واکسن گفت: در کشور ما دانش فنی وجود دارد و تنها مشکل عدم دسترسی به ویروس است.

لنکرانی درادامه تصریح کرد: ‌این پروژه یک طرح ملی بوده و با استفاده از تمامی ظرفیتها به دنبال ساخت این واکسن هستیم.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه برای ساخت واکسن آنفلوانزای نوع A از زیرساختهای آنفلوانزای فصلی و پرندگان استفاده می شود ، گفت: رعایت بهداشت فردی مهمترین عامل در پیشگیری از انتقال این بیماری است.

کد خبر 916935

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha